The press release is also available in English, French, German, Polish and Spanish.

Coveris heeft met de ontwikkeling van zijn recyclebare oplossing, MonoFlex Thermoform, een doorbraak gemaakt in thermoform folieverpakkingen. De MonoFlex Thermoform-innovatie van Coveris biedt een duurzaam alternatief voor niet-recyclebare materialen die momenteel worden gebruikt voor thermovorm-verpakkingen in de voedingsmiddelensector.

De MonoFlex Thermoform-folies van Coveris, ontwikkeld op basis van hoogwaardige monomaterialen, bieden een innovatieve en recyclebare oplossing waarmee het mogelijk wordt om de overstap te maken van niet-recyclebare thermovormsubstraten van gemengde materialen en zodoende een vermindering van de CO₂-voetafdruk te behalen.

In lijn met de No Waste-duurzaamheidsstrategie van Coveris worden de recyclebare MonoFlex Thermoform-oplossingen vervaardigd uit polyethyleen (PE) of polypropyleen (PP) en zijn ze volledig vrij van nylon (PA). De MonoFlex Thermoform folies, geproduceerd in de fabrieken van Coveris in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk, kunnen worden vervaardigd uit van één materiaal gecoëxtrudeerde of gelamineerde folies, afhankelijk van de toepassing van het product en artwork.

De MonoFlex Thermoform biedt uitstekende EVOH-barrière-eigenschappen voor productbescherming en houdbaarheid, hetgeen verder wordt verbeterd door zijn hoge perforatieweerstand. De expertise van het Film Science Lab en de testcapaciteiten van het Pack Innovation Center van Coveris speelden een cruciale rol in het innovatieproces, van het ontwikkelen van de formuleringen van de folies tot het valideren van hun prestaties, zoals de barrière-eigenschappen.

De MonoFlex Thermoform, ontwikkeld met het oog op een breed toepassingskader, behoudt van de eerder bereikte verpakkingssnelheden en het mogelijk maken van een naadloze overschakeling van alternatieve materialen

Producten waarvoor de MonoFlex Thermoform geschikt is, zijn onder andere verschillende bakkerijartikelen en allerlei toepassingen in de vlees-, vis-, pluimvee- en zuivelsector.
De MonoFlex Thermoform is verkrijgbaar volledig onbedrukt of met bedrukte topfolie. De topfolie is verkrijgbaar met conventioneel en HD-flexografisch of diepdrukwerk, en de afwerkingsopties zijn mat, glans en tastbare reliëflak voor aantrekkelijkheid voor de consument, opvallende presentatie in het winkelschap en communicatie van productinformatie. Productinformatie kan ook worden aangebracht op onbedrukte folies in een secundair proces met de toonaangevende etiketteringsoplossingen van Coveris.

Christian Kolarik, CEO van Coveris, zei: “De ontwikkeling van MonoFlex Thermoform is een belangrijke innovatie van de Coveris Group. Onze recyclebare MonoFlex Thermoform folies van monomateriaal, vervaardigd op meerdere locaties in lijn met onze visie op No Waste, zijn een directe vervanging voor niet-recyclebare alternatieven die momenteel worden gebruikt. De introductie van dit materiaal maakt het mogelijk een aanzienlijke hoeveelheid plastic verpakkingen via recyclingprocessen af te vangen, hetgeen verschillende milieuvoordelen oplevert, waaronder een vermindering van de CO₂-voetafdruk  en de hoeveelheid materialen die op de vuilnisbelt terecht komen.”

De MonoFlex Thermoform is de nieuwste toevoeging aan het bekroonde assortiment van monomateriaalfolies van Coveris - MonoFlex, ontwikkeld voor recycleerbaarheid, in lijn met de bedrijfsvisie van No Waste. Coveris bevindt zich in een unieke positie om de overstap naar duurzamere materialen te ondersteunen via een verticaal geïntegreerd model, van de ontwikkeling van folies, materiaalkunde en extrusie tot printen, conversie, verlenging van de houdbaarheid en machinevalidatie.

Jessica Weaver
Marketing & Communications Manager